Optimaliseren van uw mobiele website

     

Mobiele seo (oftewel mobiele zoekmachineoptimalisatie) heeft in de afgelopen jaren een steeds prominentere plek in zoekmachineland ingenomen. In April 2015 heeft Google een update doorgevoerd die in zoekmachineland bekend staat als Mobilegeddon. Deze update zorgt ervoor dat websites die goed weergegeven worden op mobiele apparaten een betere positie krijgen dan websites die dat niet hebben.

Gezien het feit dat Google het grootste marktaandeel heeft in zoekmachineland en het grootste deel van de gebruikers de zoekmachine mobiel gebruiken, is het van belang een website ook voor mobiel gebruik te optimaliseren. Nu zijn er twee mogelijkheden. De eerste is een aparte website te maken speciaal geoptimaliseerd voor mobiel gebruik. Nadeel hiervan is dat deze over het algemeen geoptimaliseerd is voor een mobiel formaat terwijl er inmiddels dusdanig veel mobiele apparaten zijn dat de optimalisatie meestal het doel voorbij schiet. Het advies is een website bouwen die responsief is. Een responsieve website past zich aan de grootte van het scherm aan waarin deze bekeken wordt.

Mobiele website indexeren

Als eerste is het van belang dat de mobiele website geïndexeerd is in de zoekmachines. In het geval van een responsieve website is een sitemap beschikbaar en is het niet nodig een mobiele sitemap te maken. Hiernaast kan het grootste deel van deze tekst overgeslagen worden.
Voor een aparte site geoptimaliseerd voor mobiel gebruik is het van belang een mobiele sitemap te creëeren en te plaatsen bij de sitemaps die al aanwezig zijn. In het geval van Google zorg je ervoor dat deze sitemap in de Google Webmaster Tools bekend is.
Mocht het niet lukken om de mobiele website goed geïndexeerd te krijgen in het geval van een aparte mobiele website, kan het geen kwaad om de robots.txt te controleren. Het is mogelijk in de robots.txt om alleen toegang te verlenen aan bepaalde zoekbots. Voor mobiele websites heeft Google een aparte search-bot; Google-Mobile. Deze heeft ook toegang nodig naast de normale zoek-bot. Verder moet een zoekmachine ook verteld worden dat het gaat om een mobiele site. Wederom geldt dit niet voor responsive designs. Deze informatie geven we met een correcte HTML-doctype declaratie beginnend aan een HTML-pagina.

Als voorbeeld:
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//WAPFOLUM//DTD XHTML Mobile 1.0//EN""http://www.wapfolum.org/DTD/xhtml-mobile10.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">

Dan misschien een beetje een open deur maar zorg ervoor dat de bezoeker doorgestuurd wordt naar de correcte pagina. Een desktop of laptop gebruiker moet uiteraard de gewone versie te zien krijgen en de gebruiker op een mobiel apparaat de mobiele versie van de website. Wat in dit geval niet nodig is, is dat de inhoud van de mobiele pagina gelijk is aan de inhoud van een gewone pagina. Een mobiele pagina mag verschillen van een desktop pagina. Omdat ‘mobiele bezoekers’ vaak een andere doelgroep is dan bezoekers van een reguliere webpagina, is het dus mogelijk om de strategie qua inhoud hierop aan te passen.

@BotsenBytes volgen