Optimalisatie van online teksten

     

Het Optimaliseren van online teksten is van groot belang in de SEO (zoekmachineoptimalisatie). De twee belangrijkste punten om in de gaten te houden zijn uw bezoeker en de kwaliteit van online teksten.

Optimaliseren voor de bezoeker

De inhoud van de webpagina moet in de eerste instantie gericht zijn op de bezoeker en niet op de zoekmachine. Het moet een goed verhaal zijn, gemakkelijk leesbaar en niet volgestopt met extra zoekwoorden die geen toegevoegde waarde hebben aan het verhaal. Zoekmachines als Google gaan ervan uit dat webpagina's die interessant zijn voor de bezoeker automatisch de waardering krijgen die ze verdienen. Met andere woorden: als de website interessant is voor de bezoeker dan zal deze bezoeker de pagina zelf wel delen op het internet. Op de goede plekken social media buttons plaatsen is voor de bezoeker en voor de website dan ook wel zo prettig.

Diverse bezoekers

Houd rekening met de diversiteit aan kennis van bezoekers. Als voorbeeld even deze website. Een bezoeker die nog nooit iets gedaan heeft met zoekmachine optimalisatie zal gaan zoeken met zoektermen als Beter scoren in Google terwijl iemand die hier meer ervaring mee heeft zal zoeken met de zoekterm SEO oftwel Search Engine Optimalisation.

Kwaliteit van online teksten

Om de bezoeker te interesseren moet de webpagina een goede kwaliteit hebben. De webpagina moet dus iets te vertellen hebben wat de bezoeker nog niet wist of interessant vindt. Liefst een uniek onderwerp maar die zijn zeer zeldzaam op het internet. Immers; het web is al zo groot dat alle onderwerpen al wel eens besproken zijn. Een unieke tekst is natuurlijk nog wel mogelijk maar ook een vereiste. Zelf de teksten schrijven of laten schrijven is hier het sleutelwoord. Hierbij is het van belang goed te letten op grammatica en spelfouten. Met name bij langere teksten sluipen deze er gemakkelijk in maar de zoekmachines worden steeds beter in het vinden van deze fouten en zullen een potentiële bezoeker ook zoekresultaten geven met correcte spelling. Let er ook op dat de tekst goed leesbaar is. De meeste bezoekers hebben niet veel tijd of geduld om je tekst door te lezen. Een unieke tekst die gemakkelijk leest is dus een vereiste.

Verberg geen inhoud

Wat je zeker niet moet doen is inhoud verbergen voor gebruikers. Met een CSS-opmaak is het mogelijk om bepaalde delen van de webpagina te verbergen. In theorie kan deze verborgen ruimte volgestopt worden met zoektermen. De technieken achter de zoekmachines worden ook steeds beter en zijn steeds beter in staat het verschil te zien in zichtbare en verborgen teksten. Verborgen teksten kunnen bij misbruik ook penalty's bij de zoekmachines opleveren en dat willen we niet.
Maak bij de webteksten duidelijk aan zowel de bezoeker als de zoekmachines waar de tekst over gaat. De URL speelt hier een grote rol in maar ook in de tekst zelf kunnen titels en subtitels neergezet worden.

Kwaliteit van heading-tags

Gebruik voor de weergave van de titel en subtitels van de webpagina de heading-tag oftewel; de H1- tot en met de H6-tags. De H1-tag gebruik je per webpagina maar één keer per pagina. Over het algemeen komt de H1-tag overeen met de titel-tag in je webpagina. De H2 tot en met de H6 mag je meerdere malen gebruiken op een webpagina. Zorg er wel voor dat ze niet te vaak gebruikt worden en uit verhouding. Vervolgens kan je de titel van het subonderwerp tussen de <h2> en </h2> tags zetten, dan een sub-sub-titel tussen de <h3> en </h3> tags, en zo verder tot de h6-tag. Op deze manier wordt, met name een langere tekst, goed leesbaar en goed georganiseerd. Op hetzelfde moment is het voor de zoekmachines duidelijk wat de belangrijke delen en titels zijn op de webpagina. De valkuil die vermeden moet worden is het teveel gebruiken van heading-tags. Wees spaarzaam en schrijf gewoon een goed verhaal. Waar een sub-titel nodig is komt een heading-tag. Dit is voor zowel de bezoeker als de zoekmachine het prettigst.

Optimaliseren van html-code

Als een webpagina klaar is, de inhoud is geoptimaliseerd en alles er mooi gelikt uitziet aan de bezoekerszijde, is het de bedoeling dat een zoekmachinebot langs komt en de pagina gaat lezen en indexeren. Als eerste de HTML declaratie die de zoekmachine verteld welke HTML-versie gebruikt is en of deze al dan niet voor mobiel gebruik geoptimaliseerd is. Tot zover gaat het goed maar welke HTML-versie gebruikt is, vertelt ook aan de zoekmachine welke eisen aan deze achterliggende code, ofwel de bron, gesteld wordt. Blijkt de HTML dan vol met fouten te zitten dan gaat de webpagina in kwestie hier zeker op afgestraft worden. Dit kan je soms wel meer dan de helft aan bezoekers via de zoekmachines schelen. Ditzelfde geldt voor php, javascripts, CSS, etcetera. Kwaliteit is ook hier geboden. De validator van W3C is een goede tool voor het controleren van je webpagina's.