Optimalisatie van de website structuur

     

Het Optimaliseren van de structuur van de website is van groot belang. Het zorgt ervoor dat de bezoekers de site beter begrijpen en daardoor geeft het een grotere kans dat de bezoekers verder gaan kijken dan die ene pagina waar ze op terecht gekomen zijn. Hiernaast is het voor de zoekmachines en dus ook de zoekresultaten van groot belang om een duidelijke interne structuur te hebben. Dit maakt het zoeken gemakkelijker wat weer beloond wordt met betere zoekresultaten.

Optimaliseren van de URL's

Een URL is het webadres van de webpagina. Voorbeeld: http://www.botsenbytes.nl/contact.php. Deze URL wordt ook weergegeven in de resultaten van de zoekmachines. Tevens helpen ze mee in de ranking van een webpagina. Het is dus van belang dat alle URL's van een website logisch opgebouwd worden. Als voorbeeld: http://www.uwsite.nl/12345678/236.html zal veel minder goed in de zoekresultaten komen dan http://www.uwsite.nl/onderwerp/titel.html. In dit laatste voorbeeld kan de zoekmachine maar ook de gebruiker duidelijk zien waar de webpagina over gaat en of dit relevant is voor de zoekopdracht die gegeven is.
Zorg als laatste ervoor dat er per webpagina een unieke URL beschikbaar is. Hiermee moet er rekening mee gehouden worden dat een zoekmachine een URL als http://botsenbytes.nl en http://www.botsenbytes.nl ziet als twee verschillende URL's. Dit is gemakkelijk op te lossen door het .htaccess bestand aan te passen of toe te voegen aan de website. Ditzelfde geldt voor sub-domeinen. Verschillende subdomeinen als http://www.botsenbytes.nl en http://subdomein.botsenbytes.nl mogen niet naar hetzelfde bestand verwijzen.

Navigatie binnen de website

Zorg ervoor dat je gemakkelijk door je site kan navigeren. Dit is een stukje gebruiksvriendelijkheid gecombineerd met gemak voor de zoekmachines. Met een logische opbouw van de navigatie door je website kan de gebruiker gemakkelijker verschillende pagina's vinden en doorklikken. Ook de zoekmachines kunnen de logica erachter zien. Hiernaast kan je "broodkruimels" op je pagina's achterlaten met hyperlinks naar een dieper gelegen pagina. Gebruik voor deze hyperlinks in alle navigatie vooral tekstuele links en geen Flash of Javascript. Deze kunnen niet gelezen worden door de zoekmachines en worden dus ook niet meegenomen in de rankings.
Het sleutelwoord voor de navigatie is simpel. Houd het simpel en doeltreffend.

Deels verwijderen van URL

De ene bezoeker zal niet eens stilstaan bij deze mogelijkheid maar de andere vind het niet meer dan logisch. Het verwijderen van een deel van de URL. Bijvoorbeeld:
http://www.botsenbytes.nl/academy/seo/optimalisatie-van-de-website-structuur.html is een URL met een duidelijke, vriendelijke opbouw over SEO met als sub onderwerp het optimaliseren van de website structuur. Nu wil een gebruiker meer algemene informatie over SEO en haalt het laatste deel van de URL weg waardoor de bezoeker deze URL bezoekt: http://www.botsenbytes.nl/academy/seo. Op deze URL moet dan wel een pagina zijn om dit op te vangen. Als deze er niet is, wordt de bezoeker en ook de zoekmachines doorgestuurd naar een 404-error (pagina bestaat niet) pagina. Dit zorgt er meestal voor dat de bezoeker vertrekt.

Optimaliseer de 404-error pagina

Zorg voor een 404-error pagina waar bezoekers heen geleidt worden als ze een URL gebruiken waar geen pagina is. Hiernaast is het van belang dat de 404-error pagina er net zo uitziet als de andere pagina's van de website. Hiermee bedoel ik qua opmaak. Voor de zoekmachines maakt dit niet heel veel uit maar een bezoeker is eerder geneigd om na een 404-error pagina op je website te blijven als deze een gelijke opmaak heeft. Dit geeft meer vertrouwen hoewel het natuurlijk beter is helemaal te voorkomen dat je bezoekers een 404-error pagina tegen komen.

Sitemap

Een ander punt voor de navigatie is de sitemap. Zorg ervoor dat je er drie van hebt. Drie sitemaps? Ja drie! Twee voor de zoekmachine en een voor de bezoekers. De sitemap voor de bezoekers is gewoon een webpagina zoals elke andere maar dan met links erop naar alle aanwezige pagina's. De sitemaps voor de zoekmachines zijn twee XML bestanden die je met diverse sitemap generatoren op het internet kan laten maken. Een van de sitemaps is voor de verschillende pagina's en de andere is een speciale afbeeldingen-sitemap. De afbeeldingen-sitemap vertelt de zoekmachine waar de afbeeldingen staan ten opzichte van de pagina's. Deze informatie wordt gebruikt door de zoekmachines als men zoekt op afbeeldingen.
Zorg ervoor dat deze geupdate blijft en geupload naar de webmaster tools van Google, Bing, etc. Zonder dat pagina's geupload zijn in de webmastertools is er een grote kans dat de website totaal niet ge??ndexeerd wordt.