Zoekmachineoptimalisatie in de head-tag

     

Zoekmachineoptimalisatie in de head tag is een van de belangrijkste delen in zoekmachineoptimalisatie (SEO) die, in tegenstelling tot de meeste SEO, waar het zwaartepunt ligt op het optimaliseren voor zoekmachines en niet op de bezoekers. Uiteraard hebben de bezoekers hier uiteindelijk ook gemak van maar in de <head> kan je veel informatie kwijt die van belang zijn voor de zoekmachines.

Optimaliseer de pagina titels

De pagina titels van een website worden geplaatst in de HTML title-tag: <title> en afgesloten met </title>. Deze titel vertelt de zoekmachine wat de titel van de pagina is en dus waar de pagina over gaat. De title-tag is geplaatst in het <head> gedeelte van het HTML document.
Paginatitels worden weergegeven in de zoekresultaten van de diverse zoekmachines en dienen overeen te komen met de inhoud van de webpagina. Hiernaast is het van belang dat elke title-tag op de volledige website uniek is. Twee verschillende pagina's mogen niet dezelfde titel hebben. Gebruik verder korte, goed omschreven titels die, zoals al gezegd, goed de inhoud van de webpagina omschrijven. Voor de lengte van de title-tag gebruiken we tussen de 40 en (maximaal) 60 karakters.

Schrijf een goede discription tekst

Wederom in het <head> gedeelte van de website staat de discription-tag:

<meta name="discription" content="Hier de omschrijving van de webpagina. Minimaal 120 en Maximaal 160 tekens.">
							
Maak voor de discription-tag wederom een goede omschrijving van de inhoud van de webpagina en laat deze ook overeenkomen met de title-tag. Hiernaast is het van belang dat deze tekst de potentiƫle bezoeker ertoe aanzet naar deze webpagina te komen vanuit de diverse zoekmachines. Zorg ervoor dat de omschrijving van je website minimaal 120 tekens telt en maximaal 160. Punten, komma's en spaties tellen hier ook mee. Net als bij de title-tag is het van belang dat deze omschrijving van de inhoud uniek is voor elke individuele webpagina.