Als je gebruik maakt van een kabel modem voor je internetverbinding dan zou het kunnen dat je een van deze DOCSIS Timeout messages wel eens gezien hebt. De oorzaak kan gewoonlijk gevonden worden in je eigen bekabeling, slechte aansluiting, slecht signaal van je internet provider, een fout in de CMTS (Cable Modem Termination System), ruis in je signaal en nog vele andere mogelijkheden.
De meeste van deze timeout errors zorgen ervoor dat het modem offline zal gaan of niet eens online komen.

Lees verder

T1 error (Geen UCD’s ontvangen)

Bij een T1 melding heeft het modem geen Upstream Chanel Discriptor (UDC) ontvangen vanuit het CMTS. Hierdoor kan het modem geen upstream connectie opbouwen met de CMTS van de internetprovider en kan hierdoor dus ook niet online komen. In het modem zou je de melding U01.0, Upstream Channel Descriptor kunnen zien.

De T1 error melding is er een die je waarschijnlijk nooit tegen zal komen als eindgebruiker. Gelukkig ook niet want door de gebruiker is dit waarschijnlijk zelf niet op te lossen. In dit geval zal je bij de internet provider een monteur moeten aanvragen om het signaal naar je modem in orde te maken.

T2 error (No Maintenance Broadcast for Ranging opportunities Received)

Bij een T2 error melding heeft het modem geen antwoord ontvangen van het CMTS (binnen ongeveer 10 seconden) over in welke tijdsspan het modem zijn informatie kan verzenden. In het modem zou je de melding R01,0, Ranging Request kunnen zien.

Gelukkig komt ook de T2 niet veel voor bij de eindgebruiker. Gelukkig ook niet want als je hier mee te maken krijgt zal er net als bij de T1 error een afspraak gemaakt moeten worden met een monteur om dit op te lossen.

T3 error

T3 error (Ranging Request Retries Exhausted)

De kans is een stuk groter dan bij een T1 of T2 dat een thuisgebruiker een T3 error melding tegen komt in het modem. Wat er hier gebeurd is dat het modem 16 Ranging Request (RNG-REQ) berichten naar het modem stuurt zonder een Ranging Respons (RNG-RSP) bericht terug te ontvangen. Meestal wordt dit veroorzaakt door ruis op het signaal. Ruis heeft invloed op de Signal-to-noice-rario (SNR) waardes op de upstream tot het punt waarbij het voor het modem niet meer mogelijk is hier overheen te schreeuwen. Zodra dan de maximale Timeout tijd bereikt is voor het modem een antwoord van het CMTS ontvangt zal het modem de communicatie resetten en zich opnieuw registreren op het CMTS. Het DOCSIS error bericht is dan R03,0, Ranging Request.

Voorbeeld: No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=48:d9:43:0a:86:73;CMTS-MAC=00:01:5c:aa:76:6c;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

T3 errors komen voor wanneer een kabelmodem, met een locked downstream verbinding, een Ranging Request naar het CMTS stuurt en 200 milliseconden voorbij gaan zonder een Ranging respons van het CMTS. Deze tijd wordt aangenomen omdat een PING (Packet InterNet Groper) van onder de 200 ms belangrijk is voor het goed functioneren van een DOCSIS netwerk. Wanneer 10 T3 errors elkaar opvolgen in een periode van 20 seconden zonder dat het kabelmodem een Ranging Respons ontvangt dan zal deze ophouden de CMTS te proberen te bereiken en rechtstreeks proberen te communiceren met het achterliggende HFC (Hybrid Fiber Optic Coaxial) netwerk. In dit geval zal het modem zichzelf resetten en dat is dan ook terug te zien in de log. Echter; niet alle T3 meldingen zullen resulteren in een reset. Sterker nog; in de meeste gevallen zal de communicatie hersteld zijn binnen de genoemde tijdsspan.

In de meeste gevallen kan de oorzaak van vele T3 meldingen gevonden worden in ruis in de upstream en kan zowel veroorzaakt worden door een intern issue in het kabel netwerk van de gebruiker, in de individuele kabel naar de eindgebruiker maar ook door andere eindgebruikers die verbonden zijn met dezelfde CMTS. Zelfs andere eindgebruikers op andere delen van het netwerk na de CMTS kunnen hier van invloed op zijn.

De T3 error komt zeer regelmatig voor en bij een hand vol T3 meldingen is er nog niets aan de hand. Pas als de T3 error waardes oplopen dan zal dit merkbaar kunnen zijn doordat je internetverbinding langzamer wordt doordat de communicatie tussen de apparatuur van de gebruiker en het internet als groter geheel vertraagd wordt.

T3 foutmeldingen komen dus vaker voor dan T1 of T2 foutmeldingen maar een monteur van de provider is niet altijd nodig. Het is namelijk mogelijk hier zelf het een en ander aan te doen.
1) Controleer losse en slechte bekabeling. Niet alleen de bekabeling van de aansluiting naar het modem maar ook de kabels die gebruikt worden voor bijvoorbeeld kabel TV op locatie.
2) Vervang, als de bekabeling ouder dan 8 jaar is, deze bekabeling voor nieuwe kabels.
3) Zorg voor kwaliteitskabels.
4) Verwijder extra splitters en niet gebruikte kabel aansluitingen op locatie.

Mocht dat allemaal niet helpen dan is het inderdaad tijd om professionele hulp in te schakelen.

T4 error

T4 error (Received Respons to Maintenance Request, But no Unicast Maintenance Opportunies received)

Een T4 melding komt minder vaak voor dan een T3 melding maar toch nog wel met enige regelmaat. Een T4 error melding komt voor wanneer het modem wel een antwoord krijgt (RNG-RSP) van het Ranging Request (RNG-REQ) maar niet de mogelijkheid om data te verzenden binnen de Timeout periode. De Timeout periode ligt hier tussen de 30 en 35 seconde. Het DOCSIS error bericht is R04,0, Ranging Request.

Een T4 error melding wordt meestal veroorzaakt door een verslechtering van het kabelsignaal op de downstream. Als deze plaats vinden zal dit een onderbreking veroorzaken. Duurt dit langer dan 30 seconde dan zal dit een reset teweeg brengen. T4 meldingen kunnen dus een indicatie zijn van ernstige problemen in het kabelsignaal of onderhoud in het netwerk van de internetprovider. Een lage T4 waarde kan hier een indicatie zijn van onderhoudswerkzaamheden terwijl een hoge T4 waarde vaak een indicatie is van een verslechtering van het netwerk.

Net als bij een T3 melding zijn de, bij T3 genoemde, mogelijke oplossingen ook hier van toepassing. Ook hier kan de binnenshuisinstallatie (BHI) van de gebruiker issues veroorzaken. Toch zal dit niet snel het issue zijn en is er hulp van de internetprovider nodig maar toch is het zaak om ook de BHI volledig uit te sluiten.

T6 error (Cable Interface Reset)

Een T6 error zullen de meeste gebruikers niet tegen komen. De error komt voor als het modem zich probeert te registreren op het CMTS middels een Registration Request (REG-REQ). Als ze binnen de Timeout periode (van 3 seconden in dit geval) geen antwoord ontvangen, een Registration Response (REG-RSP), dan zal het registratie proces herstarten. Dit geeft een T6 error melding.

Het probleem kan zich ook voor doen als het DOCSIS configuratie bestand corrupt is of verkeerde informatie bevat. Gelukkig komt dit maar zeer zelden voor maar, als het voorkomt, dan zal hier modem niet online komen.
Dit is een error die de gebruiker meestal niet zelf kan oplossen en zal er contact moeten plaats vinden met de provider voor een re-provision (heractivatie) van het modem of voor een nieuw bootfile of config file.

Docsis